Fontgrootte: +

Crazy van rally- en autocross

We hebben afgesproken op het Eurocircuit in Valkenswaard. "Dan kun je de sfeer proeven", legt Hans Heuvelmans (63) uit. Deze Riethovenaar is wedstrijdleider Rallycross en Autocross en is menig vrij uurtje op het Eurocircuit te vinden. Hans is één van de zestig vaste vrijwilligers van NRV (Nederlandse Rallycross Vereniging). "We zoeken nog meer vrijwilligers, want er is veel te doen", lacht Hans.
Door Anny van Kessel


Hans Heuvelmans kwam op zijn 16e al op zijn brommertje naar het Eurocircuit. "Ik vond het prachtig, al die auto's, de rijders, het sfeertje", vertelt Hans. "Zo ben ik hier ingerold. Toen ik een keer de wedstrijdleider mocht vervangen ('dat kun jij wel doen'), deed ik het blijkbaar zo goed dat ik het mocht blijven doen." Hans zat op de MTS-werktuigbouwkunde en had al op jonge leeftijd interesse in het autowereldje. Hij maakte er zijn beroep van. "Ik ben freelancer in de carrosseriebouw en werk circa vier dagen per week. Dat komt goed uit, want ik ben ook KNAF-Veiligheidsfunctionaris. Dat betekent dat ik off-road autosportlocaties ga keuren de dag voorafgaand aan een wedstrijd. Dat circuit is onverhard en wordt op een akkerland aangelegd. Na de wedstrijd wordt er weer een gewas ingezaaid. Die autocrosswedstrijden zijn door heel Nederland; ik leg heel wat kilometers af. Laatst was het parcours in Pieterburen (Groningen). Ik kijk of het parcours aan de regels voldoet voor de veiligheid van de autocrossers en het publiek. Het is leuk om te doen. Soms gaat mijn vrouw mee, die vindt het ook leuk."


Spel
Het Eurocircuit heeft een rallycrossparcours. Dat betekent 40% gravel en 60% asfalt. "Zo leuk hier", lacht Hans, "tijdens de wedstrijden wordt hier gereden met lelijke eendjes (2-CV), buggy's, toerwagens etcetera. De rijders komen hier met campers en opleggers en brengen vaak hun hele familie mee. Die zijn soms nog fanatieker dan de rijder zelf." Hans zit tijdens een wedstrijd in de toren als wedstrijdleider, samen met zijn collega Ralph Koks en een aantal assistenten. "We zijn een mooi team. Als rijders of hun familie komen klagen gaat het er soms verhit aan toe. Die rijders zitten vol adrenaline en lopen de deurstijl er bijna uit. Ralph en ik laten ze dan eerst even uitrazen. We luisteren en leggen uit waarom bepaalde beslissingen door ons zijn genomen. Soms hebben ze anderen uit de baan gereden of is er iets anders gebeurd. We nemen veel op met camera's die rond de baan hangen en de auto's hebben verplicht camera's aan boord. Vaak zien de rijders op de camerabeelden dat ze fout zaten. Het is gewoon een spel. Soms lopen ze lachend weg met de woorden 'het was toch te proberen'? Gelukkig zien wij de humor ervan in, anders moet je dit werk niet doen. Ralph is jurist en weet waar hij de regeltjes kan vinden. Dat is heel prettig."

Vrijwilligers nodig
Hans legt uit welke vrijwilligers er allemaal nodig zijn bij een wedstrijd. "We hebben dertig officials nodig om acht baanposten te bemannen, kantinepersoneel, mensen die de omroepinstallatie bedienen, mensen op de loader of tractor om de baan tijdens de wedstrijd bij te werken en EHBO-ers. We sproeien regelmatig om het stof zo veel mogelijk te beperken. Maar ook moeten er andere klusjes gedaan worden bijvoorbeeld bij de douches en de kantine. Mensen die van rally- en autocross houden zijn van harte welkom om te komen helpen. Ze kunnen zich bij mij aanmelden: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.."

Crazy
Hans blijft enthousiast praten over zijn passie: "Op het Eurocircuit houden we jaarlijks drie wedstrijd-weekenden en drie wedstrijddagen. Trainingsdagen zijn er circa zeven." Aan het einde van het interview rijden we nog een rondje in Hans' auto over het rallycrosscircuit. We voelen de spanning bij de startstreep, de scherpe bochten, het verschil tussen gravel en asfalt op de korte baan van 1100 meter. Nu we dat ervaren hebben begrijpen we dat Hans crazy is van cross.


Ik heb leren leven in plaats van overleven
Genieten